Annons

Annons

Caroline Svedbom om att starta eget: ”Gå på din magkänsla!”




Annons


caroline svedbom

Caroline Svedbom är framgångsrik smyckesdesigner.

Caroline Svedbom är en framgångsrik smyckesdesigner med ett eget företag och över 40 återförsäljare. Men vägen till toppen har varit lång, och för CHIC avslöjar hon sina bästa tips för att starta eget, och berättar om hur det var att nästan gå in i väggen.

Pappan som jobbar med smycken introducerade henne för branschen, som sjuåring fick hon åka med på inköpsresa till Italien första gången och när hon var tolv år skojade kompisarna om att hon alltid drogs till allt som var glittrande stort och färgstarkt. Att Caroline Svedbom så småningom skulle driva sitt eget smyckesmärke var nog ingen högoddsare – men de senaste åren har varit tuffa, hon har jobbat hårt och mött en del motgångar. Alltihop började med en enkel, men glamourös idé.

Angelina Jolie bar ett par gröna örhängen på Oscarsgalan och jag ville göra en egen tolkning av dem. Swarovskidroppar i olika färger, till olika tillfällen, berättar hon och förklarar att just det, att kunna uppdatera en enkel vardagsklädsel med ett stort smycke och sedan bära samma smycke till en uppklädd fest på kvällen, är en av de färgglada hörnstenarna i hennes företagsidé.

”Jag har jobbat så mycket för att få dem att tro på min idé”

Men hon insåg snart att hon inte skulle kunna göra alla smycken själv, trots att hon kunde hantverket. Så när hon för tre år sedan i Paris träffade några grekiska producenter av dramatiska scenkläder, kände hon att hon hade hittat några som kunde verkställa hennes idéer. Men det tog lite tid och övertalning innan de, som helst ville jobba med sin egen design, kände detsamma.

– Jag tjatade och tjatade. Jag har jobbat så mycket för att få dem att tro på min idé. Det var lite som att gå till Roberto Cavalli och säga ‘hej, jag skulle vilja gärna vilja designa under er’, utan att vara ett känt namn eller ha några referenser. Men till slut fick jag chansen och de var beredda att testa.

Två år senare har hon 40 återförsäljare och droppörhängena har blivit fler och fått sällskap av halsband, armband och ringar. Dessutom gör hon en hel del specialbeställningar.

– Det är jätteroligt! Jag tar emot beställningar inför bröllop, galor och andra speciella tillfällen. Många har en idé, kommer till mig och så tar jag fram smycket.

Hennes smycken uppskattas av många kända profiler, vilket givetvis har lett till bra marknadsföring. Sångerskan och artisten Charlotte Perrelli bar Carolines design på sitt påkostade bröllop i Paris och Alexandra Pascalidou, Jessica Almenäs, Pamela Anderson, Carolina Gynning och Petra Marklund är andra stolta bärare av Carolines design.

Nu beskriver hon sina producenter som en stor familj, hon åker ofta dit och tillsammans har de gett arbetstillfällen åt flera unga i Grekland. Även i Sverige har hon nu två medarbetare på sitt kontor och ett PR-företag sköter hennes marknadsföring.

”Jag var nära att gå in i väggen flera gånger”

– I början ville jag göra allting själv, produktion, fotografering, bokföring, vara säljare, sköta marknadsföringen… Jag var nära att gå in i väggen flera gånger. Jag jobbade dygnet runt, sov dåligt och hälsan påverkades. Man kan inte vara duktig på allt. Om jag hade startat mitt företag nu hade jag tagit in proffs direkt.

När hon precis hade startat var hon naiv och gick därför på en del onödiga nitar. Hon litade på fel människor och tackade ja till samarbeten som inte gynnade henne.

– Ingen gör något gratis. De som säljer in något gratis har ofta en baktanke. Nu låter det som om jag tror att alla vill mig illa, säger hon och skrattar, men det som låter för bra för att vara sant är oftast det. Man ska gå på sin magkänsla.

I början hade hon inget kontor och brukade gå omkring med sina kollektionsväskor i handväskan. Och ”den gående smyckesbutiken”, som hennes vänner kallade det, gav resultat. Hon fick ofta frågor från butikspersonal om var hon hade köpt de smycken som hon hade på sig och kunde då både berätta om sitt märke och visa sina smycken direkt i butiken.

– Folk undrar hur jag har fått in dem i så många butiker, i Santorini, Marbella, St Tropez. Men jag gjorde på samma sätt där. Jag gjorde listor på butiker jag ville sälja till och åkte runt. De som jobbar i butikerna undrar nästan alltid varifrån mina smycken kommer och så visar jag min kollektion. Det blir ett naturligt säljsätt, jag tvingar mig inte på någon.

”När man är hård från början blir man inte överkörd på samma sätt

Hon rekommenderar unga som vill starta eget att hitta en mentor, som kan ge råd och vägledning. Själv fick hon hjälp att förstå att hon hade ett värde och inte skulle sälja sig gratis.

– Jag lärde mig sätta ner foten och bli tuffare. När man är hård från början och visar vad man vill blir man inte överkörd på samma sätt som om man är osäker och bara vill lyckas snabbt. Och är man öppen och hjälper andra får man tillbaka det.

Mitt bästa starta eget-tips!

”Man kan inte vara duktig på allt. Ta in proffs direkt.”

CAROLINE SVEDBOM
Ålder: 27 år.
Företagsnamn: Caroline Svedbom Jewelry.
Yrkestitel: VD, designer och grundare.
Hemsida: Carolinesvedbom.se

Av: Helena Skoog
Foto: Susanne Kindt


Annons


TAGGAR
Kommentera | Translate


Annons



Laddar