Annons

Annons

Storlek 36 blev storlek 40 hos budgetkedjan – anklagas för smalhets




Annons


Ett inlägg på Facebook visar hur mycket mindre storleken 36 har blivit på bara två år hos American Eagle Outfitters.

Amerikanska kedjan American Eagle Outfitters har hamnat i blåsväder efter ett inlägg på Facebook som blev viralt världen över.

Det var amerikanska Missy Rogers som hade köpt ett par shorts från märket för två år sedan och bestämde sig för att köpa ett par nya i år. Problemet? Storlek 36, storlek 4 i amerikanska storlekar, hade krympt väsentligt.

”Min första reaktion när jag gick in i butiken och testade storlek 36 (som jag har haft tidigare) var att jag blev nedslagen. Jag kunde inte ens få dem över knäna. Jag fick gå upp till storlek 40 vilket fick mig att ifrågasätta hur mycket jag hade gått upp i vikt. Men jag köpte shortsen i den större storleken och gick hem och jämförde, och insåg att storleken bara är en siffra”, skriver hon i sitt inlägg där hon visade upp shortsen, som faktiskt visade sig vara lika stora – trots att de nya shortsen var två storlekar större.

”Om storlek 40 är vad storlek 36 var – vad får då unga tjejer för budskap?”

”Hursomhelst oroar jag mig för budskapet som media proppar i unga tjejer om ”den perfekta smala kroppen”. De har övertygats att ju mindre du är, desto vackrare är du. Så är det inte, och jag tycker att det är viktigt att visa hur viktigt det är att din storlek inte definierar skönhet. Om storlek 40 är vad storlek 36 brukade vara, vad får då unga tjejer för budskap?”.

American Eagle Outfitters

American Eagle Outfitters kritiseras av många på grund av storleksmissen.

Missy avslutar sitt inlägg med att poängtera hur viktigt det är att inte hänga upp sig på en klädstorlek utan se den större bilden.

”Storlek 34 kommer aldrig betyda samma sak i olika butiker. Det är bara en siffra på en etikett. En siffra som inte kan beskriva din skönhet, hälsa eller kropp. Det är bokstavligen talat bara en siffra. Hitta kläder som får dig att känna dig bekväm, vacker och framförallt som dig själv, istället för att oroa dig över siffran. Du är mer än en siffra”.

Inlägget har gillats över 70 000 gånger i skrivande stund. American Eagle Outfitters har inte svarat på kritiken ännu.

Ironiskt i sammanhanget är att American Eagle Outfitters äger klädmärket Aerie som gång på gång har hyllats i sociala medier för sitt beslut att inte retuschera sina modeller och att använda modeller med alla olika ursprung och storlekar, vilket fick dem att öka sin försäljning förra året.

Läs även:
Fyra plus size-modeller att hålla koll på under 2016
Pluspoäng! Snyggt klädd i storlek 44 och uppåt
Se kampanjen som utmanar Victoria’s Secret

Foto: IBL/American Eagle Outfitters


Annons


TAGGAR
Kommentera | Translate


Annons



Laddar